Gecertificeerde Arbodienst Ede

Regelmatig zijn werkgevers op zoek naar een geschikte gecertificeerde arbodienstverlener in de regio, het liefst dicht bij huis. Het is geen eenvoudige opdracht een Gecertificeerde Arbodienstverlener te vinden die hoog in het vaandeel heeft staan: Bent U tevreden dan zijn wij dat ook! Wij zetten arbodienstverlening in de markt door u mee te nemen in een moderne aanpak waaronder alle bijkomende onderwerpen als Risicio Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), de functie van Preventiemedewerker, maar ook hoe stuurt u op het beste resultaat als het gaat over de relatie werkgever werknemer. Allemaal onderwerpen die op zijn genomen in de nieuwe Arbowet, helaas voor u het zijn verplichtingen.

Samenwerken met een gecertificeerd arbodienst? Het blijft zoeken voor veel organisaties.

#1: Je schakelt de arbodienst te laat in

Het komt vaak voor dat organisaties te laat de arbodienst inschakelen wanneer ze met verzuim te maken hebben. Je denkt dat het misschien niet om lang verzuim gaat? Je verwacht dat de medewerker met een paar dagen rust wel weer aan het werk kan of je denkt er gewoon niet bij na. Maar het is juist slim om jouw arbodienst op tijd te informeren bij verzuim. Op deze manier leert de arbodienst jouw organisatie en de medewerkers ook beter kennen en krijg je ook eerder proactief advies om het verzuim aan te pakken.

#2: Je schakelt de arbodienst niet in bij kort verzuim

Wat veel organisaties vergeten, is dat de arbodienst er niet alleen is om langdurig verzuim samen met je te regelen. Ze zijn er ook om je advies te geven en met je mee te denken over preventie van verzuim. Daarom is het ook goed om kort verzuim met je arbodienst te bespreken. Want kort verzuim leidt tot lang verzuim en het verloop van medewerkers. Bespreek deze situatie met jouw arbodienst en vraag om hun ervaringen. Zij hebben hier dagelijks mee te maken en geven je op basis van hun ervaring en expertise bij vergelijkbare organisaties advies.

#3: Je laat de arbodienst al het werk doen

Heb je je arbodienst eenmaal ingeschakeld bij een langdurig verzuimgeval? Dan zien we vaak dat werkgevers het initiatief en het werk volledig bij hen neerleggen. Hier heb je ze immers voor toch? Maar niets is minder waar. Jij als werkgever bent en blijft verantwoordelijk voor de medewerker die verzuimt en voor een goede en realistische re-integratie. Daarom is het belangrijk om continu met jouw arbodienst te blijven schakelen over de verzuimgevallen. Zij adviseren, jij neemt de beslissingen.

Door er bovenop te zitten voorkom je ook dat de arbodienst de verzuimgevallen links laten liggen. De Wet verbetering Poortwachter die het proces bij verzuim bepaalt, maar het liefst wil je niet zes weken wachten tot je medewerker een vervolggesprek heeft bij de bedrijfsarts. In deze zes weken ben je de medewerker namelijk kwijt en is de kans op terugkeer kleiner. Door met je arbodienst in overleg te blijven en er tijd in te steken, mag je ook van hen verwachten dat zij hun best voor je doen.

#4: Je spreekt je verwachtingen niet uit

En met deze verwachtingen gaat het ook vaak mis. Spreek jij uit wat je van de arbodienst verwacht? Bespreek je dit met hen? Veel organisaties doen dit niet. Enerzijds omdat ze geen idee hebben wat ze mogen verwachten, anderzijds omdat ze ervan uitgaan dat het wel goed komt. Maar in beide gevallen is het des te belangrijker dat je je verwachtingen voor de samenwerking wel uitspreekt. En weet je niet wat deze zijn, bespreek dit dan ook. Vraag advies van de arbodienst, maar vraag ook advies aan vergelijkbare organisaties.

Door duidelijkheid te creëren in de samenwerking en de verwachtingen uit te spreken, weten jullie beide goed waar je aan toe bent binnen deze samenwerking. En komen de verwachtingen dan toch niet uit? Dan heb je een hele goede insteek om het gesprek hierover aan te gaan.

#5: Alles draait om geld

De kosten voor de samenwerking met een arbodienst liggen aan de vorm waar je voor hebt gekozen. Heb je een all-in abonnement, wat al gauw € 140,- per medewerker per jaar kost, dan hoef je weinig extra kosten te verwachten. Je weet precies wat je jaarlijks kwijt bent aan je arbodienst.

Maar veel organisaties kiezen niet voor deze vorm. Vaker wordt er gekozen voor een basiscontract op basis van verrichtingen , waarbij je gaat betalen voor iedere verrichting van de bedrijfsarts, casemanager en andere professionals. Het basisbedrag is een paar tientjes per medewerker per jaar en hiermee ben je aangesloten op het verzuimregistratiesysteem.

Hét grote nadeel van een verrichtingencontract is jouw drempel om de arbodienst in te schakelen, je krijgt immers direct een factuur. Gevolg is dat de arbodienst vaak te laat wordt ingeschakeld. Daarnaast zal de arbodienst zich per definitie reactief opstellen en je nooit echt goed leren kennen, wat de samenwerking en het succes natuurlijk niet ten goede komt.

Gemiddeld geven werkgevers overigens elk jaar ongeveer 100 euro per medewerker uit aan arbozorg. Dus eigenlijk kun je beter voor een all-in abonnement kiezen. Wil je je ook over de loonschade die je als werkgever hebt bij verzuim geen zorgen maken? Dan verzeker je tegen verzuim.

#6: Je evalueert je samenwerking niet

Een andere veelgemaakte fout is dat je de samenwerking aan het einde van het jaar niet evalueert. En dit is echt zonde. Want de kans is groot dat je redelijk wat geld kwijt bent aan de arbodienst en nog veel meer aan het verzuim zelf. Dan wil je er ook wel voor zorgen dat je alles uit de samenwerking haalt toch? Stel jezelf daarom deze vragen:

  • Wat verwachtte je van de samenwerking?
  • Wat ging goed en wat ging minder goed?
  • Wat had je liever anders gezien?
  • Wat wil je zelf doen en wat wil je vooral uitbesteden aan de arbodienst?
  • Past het verzuimprotocol en de huidige contractvorm met de arbodienst nog? Wil je compleet ontzorgd worden of zoveel mogelijk zelf doen?
  • Verwacht je een proactieve houding of wil je liever zelf aangeven wanneer je iets nodig hebt?